Järvisydän ja kesäiset aktiviteetit – Matkalla Missä Milloinkin

(c) Matkalla Missä Milloinkin

Kävimme viime talvena kylmimpään aikaan tutustumassa Järvisydämeen ja sen talvisiin aktiviteetteihin. Nyt keskikesällä palasimme takaisin katsomaan, mitä kaikkea Järvisydän ja Rantasalmen maastot tarjoavat kauan kesäisin.

Marika pulahti House Boatin laituriltamme iltauinnille peilityyneen veteen ja nautimme oman House Boatimme saunan löylyistä.

Järvisydän sijaitsee upealla paikalla

Järvisydän sijaitsee siis Etelä-Savon maakunnassa Rantasalmella, joka puolestaan sijaitsee Varkauden ja Savonlinnan puolivälissä. Järvikylpylän kaikki rakennusmateriaalit ovat luonnonläheisiä, kuten järvivettä, luonnonkiveä ja uppotukkeja. Lisäksi Järvisydän on tunnettu siitä, että se tarjoaa kylpylä- ja majoituspalveluiden lisäksi erilaisia luontoelämyksiä niin talvella kuin kesällä.

Tunnelmallinen Järvikylpylä

Saavuimme Järvisydämeen työpäivän jälkeen perjantaina. Kävimme heti saapumisemme jälkeen nauttimassa kylpylästä, joka on auki sunnuntaista torstaihin kello 10–20 ja perjantaista lauantaihin 10–21. Näiden aikojen jälkeen on lisäksi ennakkovarauksella tarjolla romanttinen iltakylpylä, maanantaista torstaisin kello 20.30–22.30 ja perjantaista lauantaisin kello 21.30–23.30, jonka hinta on 56 euroa (omaan yöpymiseen kuuluvaa lippua voi korottaa tähän vaihtoehtoon hintaan 36 euroa).

Jos haluaa käydä ilman yöpymistä vain kylpylässä, on hinta 32,90 euroa, mutta opiskelija ja eläkeläinen saavat lipun 20,90 euron hintaan. Lisäksi tarjolla perhelippu 76,90 eurolla on (2 aikuista ja oman perheen alle 12-vuotiaat lapset).

Kylpylä oli meille tietysti jo ennestään tuttu. Siellä on kaikkiaan 5 allasta, joista kolme sijaitsee sisällä. Näitä ovat kiertovesiallas (pääallas) lastenallas ja poreallas. Näiden lämpötila on 31 astetta. Lisäksi kylpylässä on kaksi ulkoallasta, joiden lämpötila vastaa järviveden lämpötilaa.

Altaiden lisäksi Järvisydämen kylpylässä pääsee rentoutumaan kuudessa erilaisessa saunassa, joiden lämpötila on säädetty erilaiseksi. Kaikenlaisille saunojille löytyykin näistä varmasti mukava vaihtoehto. Näitä ovat kivisauna (85 astetta), Maisemasauna (70 astetta), höyrysauna (55 astetta), infrapunasauna (45 astetta), hanami (40 astetta) ja uppotukkisauna (40 astetta). Maisemasauna ei ole lämpimänä talvisin, mutta muut ovat avoinna ympäri vuoden.

Järvisydän – aktiviteetit kesällä

Tapamme mukaan meitä kiinnosti Järvisydämessä myös monet aktiviteetit. Kesällä aktiviteetteina on esimerkiksi eFatbikeilla pyöräilyä, kajakeilla tai kanooteilla melomista ja suppailua. Nämä kaikki välineet on mahdollista vuokrata paikan Safaritalosta hintaan 32,90 euroa/2 tuntia. Vuokraamo on auki kesäaikaan (21.6-30.8) maanantaista sunnuntaihin 10–18, muulloin se on auki kaksi tuntia vähemmän, 10–16. Ulkoilun jälkeen voi istahtaa Safaritalon upealle terassille.

Puijo-laiva vie matkustajat Järvisydämestä Linnansaareen. Tarjolla on myös meitä erityisesti kiinnostavia norppasafareita.

Järvisydämen norppasafari

Lauantaiaamuna oli kovasti odottamamme norppasafari. Olemme osallistuneet aiemminkin norppasafareille, mutta eläinten bongailu on lopputuloksesta huolimatta aina todella jännittävää puuhaa. Järvisydämestä on mahdollista tehdä norppasafareita toukokuusta syyskuulle. 2,5 h kestäviä retkiä järjestetään kahdesti päivässä, klo 10 ja klo 19. Hinta safarille on aikuisilta 87 euroa ja lapsilta 43,5 euroa. Paras aika norppien näkemiseen on toukokuu, jolloin on norppien karvanvaihtoaika, ja niiden on pakko nousta kiville.

Vaikka paras aika olikin jo ohitettu, meillä kävi erittäin hyvä tuuri ja näimme kaksi norppaa sekä useamman kalasääsken, joista yksi istui oksalla. Aiemmin olemme nähneet niitä vain lentämässä ja korkealla pesissään. Oppaamme Janne kertoi meille alueen norpista. Keinotekoisia pesiä on alueella 20, ja lisäksi runsasluminen talvi on edesauttanut sitä, että kuutteja on syntynyt kuluvana vuonna ennätysmäärä. Retken päätteeksi söimme paikalliset herkulliset muikkuleivät. Olimme retkemme antiin erittäin tyytyväisiä.

Järvisydän – melomassa Haukivedellä

Norpparetken jälkeen meillä oli vuorossa erityisesti Marikan kauan odottama melominen. Harkitsimme ensin, että olisimme meloneet läheisen Kaarnetsaaren ympäri (Haukiveden reitti, 5,4 km), mutta päädyimme lopulta melomaan omia reittejämme eri saaria kiertäen. Ainakin aurinkoisena kesäpäivänä melominen toden totta oli erittäin hauskaa puuhaa. Totesimme jälleen, että mielestämme yksikkökajakeilla melominen on hauskempaa kuin kahden henkilön kajakeilla melominen.

Pyöräily Järvisydämen maastoissa

Kokeilimme Järvisydämessä myös aiemmin kesällä mukavaksi toteamaamme efatbike-pyöräilyä. Ja mukavaa se oli jälleen. Mäet olivat varsin jyrkkiä, joten sähköavustus tuli tarpeeseen. Poljimme Mustinlammen reitin (punainen, 6,6 km) ja Korpinkallion reitin (musta, 2,5 km), joka on Mustinlammenreitin lisäreitti eikä sille pääse, ellei kierrä myös tätä. Reitit olivat siinä mielessä helppoja, että polut olivat leveitä, vaikka korkeuseroja olikin. Muutamia hienoja näköalapaikkoja sisältyi myös retkemme varrelle ja muutenkin kiinnostavia paikkoja, kuten laavu ja näkötorni.

Järvisydämen patikkareitit

Viikonloppuna halusimme lähteä myös jalkaisin tutkimaan Järvisydämen luontoa. Kiersimme Vuorten reitin (vihreä, 3,6 km), joka oli varsin vaativa reitti lyhyestä pituudestaan huolimatta, sillä korkeuseroja oli paljon, ja nousut ja laskut olivat jyrkkiä. Kovin huonokuntoiselle tai -jalkaiselle reitti ei siis sovellu.

Reitti lähtee pian Safaritalon terassin jälkeen ja on pääosin hyvin merkitty. Yhdessä kohdassa reitin varrelle oli kuitenkin rakennettu uusia panoraamasviittejä, joiden kohdalta reitti oli käytännössä poikki eikä lainkaan merkattu. Kokonaisuudessaan tämä oli todella kiva reitti, joten olimme tyytyväisiä, että lähdimme sen vielä kiertämään.

Patikoimme myös lyhyen Pirunkirkkovuoren reitin (keltainen, 0,6 km/suunta), joka oli varsin helppo, ja jossa on päivisin kello 10.30-15.30 avoinna oleva itsepalveluperiaatteella toimiva metsäkahvila.

Puijo-laivalla Linnansaareen

Puijo-laiva kuljettaa matkustajia useamman kerran päivässä Linnansaareen 15.5–31.10. Tämän risteilyn hinta on 32,90 euroa/henkilö, ja 4–12-vuotiaat lapset matkustavat puoleen hintaan. Lähdöt Järvisydämestä ovat kello 10, 13, 16 ja 19. Paluu Linnansaaresta tapahtuu puolestaan kello 11.15, 14.15, 17.15 ja 20.15. Linnansaaren kansallispuistossa voi viettää haluamansa ajan, ja paluu on mahdollista haluamallaan ajankohtana. Päivän viimeiset lähdöt (meno kello 19, paluu kello 20.15) eivät ole kuitenkaan saatavilla enää 1.9 alkaen. Linnansaaressa on kesäaikaan toiminnassa kahvila. Lisää upeasta Linnansaaren kansallispuistosta voit lukea täältä.