Hotel & Spa Resort Järvisydän ja talvinen aktiiviloma

@matkallamissämilloinkin BLOGI

Järvisydämen hotelli ja kylpylä sijaitsevat luonnonkauniilla paikalla Linnansaaren kansallispuiston kupeessa. Järvisydämen kylpylä on saanut runsaasti huomiota kauneudestaan ja tunnelmallisuudestaan. Kun meille tarjoutui tilaisuus päästä viettämään aktiviteettien täyteistä ja rentouttavaa viikonloppua Hotel & Spa Resort Järvisydämeen, ei asiaa juuri tarvinnut miettiä!

Järvisydän – monipuolinen aktiivi- ja hemmotteluloma

Järvisydän sijaitsee Etelä-Savon maakunnassa Rantasalmella, joka sijaitsee Varkauden ja Savonlinnan puolivälissä. Järvisydän on tunnettu siitä, että se tarjoaa kylpylä- majoituspalveluiden lisäksi erilaisia luontoelämyksiä. Lisäksi kuvat Järvisydämen kylpylästä näyttävät uskomattoman kutsuvilta. Järvikylpylän kaikki rakennusmateriaalit ovat luonnonläheisiä, kuten järvivettä, luonnonkiveä ja uppotukkeja. Yritys on myös panostanut ympäristöystävällisyyteen: esimerkiksi lämmitys tuotetaan maalämmöllä ja aurinkoenergialla. Näiden kaikkien syiden vuoksi paikka kiinnosti meitä erityisen paljon.

Järvisydän – maisemasviitti

Saavuimme Järvisydämeen perjantaina. Ajomatka meiltä Järvisydämeen kesti ilman taukoja noin 2,5 tuntia, ja Helsingistä ajomatkaa on 3,5 tuntia. Onneksi olimme päässeet lähtemään töistä sen verran ajoissa, että pääsimme tutustumaan kylpylään heti perjantaina, sillä kylpylä on perjantaisin ja lauantaisin klo 21 asti auki.

Ensin kuitenkin halusimme päästä katsoman, millainen meidän maisemasviittimme on. Ja olihan se upea. Huoneesta löytyi muun muassa kattoikkuna, takka ja huoneen laajoista maisemaikkunoista oli upeat näkymät Haukivedelle.

Maisemasviitti yllätti tilavuudellaan. Keittiö sisälsi mikron ja jääkaapin, sekä pienen tunnelmallisen pöydän penkkeineen ja taljoineen. Suihku ja wc olivat siistit ja tyylikkäät. Me yövyimme neljän hengen maisemasviitissä, josta löytyy parisängyllisen makuuhuoneen lisäksi alkovista kerrossänky kahdelle. Järvisydän tarjoaa myös yhden tai kahden makuuhuoneen maisemasviittejä.

Tunnelmointia maisemasviitissä

Ihailimmekin viikonlopun aikana ikkunoista niin auringonlaskua kuin auringonnousua. Nautimme myös Järvisydämen maisemasviitin rauhoittavan tunnelman viimeistelevistä yksityiskohdista, kuten takasta, tuikkulyhdyistä ja tunnelmavalaistuksesta. Ensimmäisenä iltana emme löytäneet maisemasviitistämme sytytyspaloja takkaa varten, mutta tämä korjattiin heti seuraavana päivänä aamupalalla asiasta kysyttyämme.

Vaikka maisemasviitit ovatkin lähekkäin, ei tämä häirinnyt meitä eikä muihin sviitteihin näkynyt lainkaan häiritsevästi. Halutessaan makuuhuoneen verhot voi sulkea niin, että sulkee maisemaikkunoiden verhot, mutta jättää kattoikkunoiden verhot auki tähtitaivaan ihailuun. Majoituksen runsautta Järvisydämessä olemme kuulleet kritisoitavan, mutta tämä mahdollistaa monipuolen luontoaktiviteettitarjonnan, joka on ehdottomasti yksi Järvisydämen valttikortti.

Järvisydän – ainutlaatuinen kylpylä

Kauaa emme huoneessamme malttaneet olla, kun jo halusimme päästä kylpylän puolelle. Järvikylpylässä on kaikkiaan 5 allasta. Tämä pitää sisällään kiertovesialtaan, lastenaltaan, porealtaan sekä ulkoaltaat. Altaiden lisäksi Järvisydämessä pääsee rentoutumaan kuudessa erilaisessa saunassa, joiden lämpötila on säädetty erilaiseksi, joten kaikenlaisille saunojille löytyy varmasti näistä mukava vaihtoehto. Näin talvella maisemasauna ei tosin ole lämpimänä.

Lauantai-iltana kävimme vielä uudelleen Järvikylpylässä. Hämmästelimme jälleen upeaa kylpylää, joka oli todella tunnelmallisesti valaistu. Jälkimmäisellä kerralla keskityimme erityisesti saunomiseen, joista suosikeiksemme nousivat höyrysauna, kivisauna ja perinteinen uppotukkisauna. Marika uskaltautui myös kastautumaan ulkoaltaassa, jonka vettä ei lämmitetä, vaan vesi on saman lämpöistä kuin Saimaan vesi. Sisäaltaiden vesi on 31 asteista.

Monipuolinen ja tunnelmallinen Järvikylpylä

Lisäksi kävimme useaan kertaan Asta-myrsky-suihkussa, joka on saanut nimensä 2010 riehuneen Asta-myrskyn mukaan. Suihkussa oli neljä erilaista toimintoa, jotka ehtivät viikonlopun aikana tulla meille varsin tutuiksi. Todella hauska idea!

Järvisydämen kylpylästä löytyy paljon erilaisia tiloja. Altaiden ja saunojen lisäksi kahdenkeskiseen keskustelutuokioon on tarjolla monia eri alueita. Iltakuuden jälkeen kylpylä on vain aikuisille ja kylpylän rauhallisuus ja himmeä valaistus viimeisteli rentouttavat kylpyläillat. Kylpylän ylätasanteelta löytyy myös allasbaari, josta on saatavilla ilmaiseksi vettä, teetä ja pientä naposteltavaa. Halutessaan allasbaarilta voi ostaa myös muita juotavia.

Järvisydämeen pariskuntalomalle suuntaaville vinkiksi, että kylpylälipun voi korottaa romanttiseen iltakylpylään 36 euron lisämaksusta henkilöä kohden. Tällöin kylpylään pääsee klo 21.30-23.30 välisenä aikana. Romanttisen iltakylpylän lippu sisältää kylpyläpääsyn lisäksi kuohuviinin, naposteltavaa ja itse tehtävän hemmotteluhoidon.

Joskus kuulee sanottavan, että Järvikylpylän vesi ei ole riittävän lämmintä. Meitä ei veden lämpötila häirinnyt, mutta on varmasti niin, että jotkut kokevat veden, varsinkin porealtaassa, turhan viileäksi. Onkin hyvä tiedostaa etukäteen, että vesi ei välttämättä ole yhtä lämmintä kuin yleisesti porealtaissa on. Lisäksi kylpylän pienuus voi yllättää, mutta meille sekin oli riittävä.

Järvisydän – monipuoliset talviaktiviteetit

Järvisydän tarjoaa aktiviteetteina talviaikaan muun muassa lumikenkä- ja pilkkiretkiä, jonka lisäksi tarjolla on esimerkiksi retkiä Linnansaaren kansallispuistoon. Vauhdista pitäville tarjolla on myös moottorikelkkasafareita. Järvikylpylä Day Span puolella on tarjolla monipuolisesti erilaisia hemmotteluhoitoja. Rentoutumista kaipaava voi suunnata läheiseen Kuru Resortiin jooga- tai rentoutustunnille.

Järvisydämessä yöpyjien keskuudessa on suosittua valita kylpyläloma, joka sisältää majoituksen ja kylpyläkäynnin lisäksi yhden aktiviteetin. Pakettiin kuuluvan aktiviteetin voi talvisin valita seuraavista: joogatunti, lounas omasta saaliista eli pilkkiretki, rekiretki Linnansaareen, Valamon viinimaistelu tai vuokravälineet 2 tunniksi.

Rekiretki Linnansaaren kansallispuistoon

Kansallispuistoretki Linnansaaren kansallispuistoon tehtiin lämmitetyssä reessä moottorikelkan perässä. Ajoaika kesti puolisen tuntia ja Linnansaaressa vietimme tunnin verran. Ajan saa hyvin kulumaan Sammakkoniemen nuotiopaikalla tai Lettukahvilassa. Talvella kahvila on auki luistelukaudella säävarauksella viikonloppuisin ja talvilomaviikoilla.

Edellispäivän lumisateen vuoksi meillä oli mukana lumikengät. Kävelimme 800 metrin päässä olevalle torpalle ja takaisin. Polku on tavallisesti niin tamppaantunut, että lumikenkiä ei välttämättä tarvitse Sammakkoniemen alueella ja torpan luo kävellessä. Mikäli haluaa lähteä kiertämään Linnansaaren luontopolkuja (2km, 5,5km ja 7km) ovat lumikengät todennäköisemmin tarpeen.

Pilkkiretki

Lisäksi pääsimme osallistumaan pilkkiretkelle eli Kalastajan lounaalle. Aktiviteetti alkoi kirjolohien pilkkimisellä. Pilkkiminen oli useamman vuoden tauon jälkeen erittäin hauskaa puuhaa. Etukäteiskokemusta ei tarvitse, saimme oppaaltamme Joonakselta hyvät neuvot pilkkimiseen. Marika ei ollut ennen pilkkinyt, ja silti onnistui saamaan komean kirjolohen! Pilkkimisen jälkeen saimme viereisellä laavulla syödä maukasta kalakeittoa ruisleivän kera.

Järvisydämen jääreitti

Saimaan jäällä luistelu oli erittäin hauskaa emmekä olleet kumpikaan kokeilleet retkiluistimia aiemmin. Jääreitti ylettyi Kaarnetsaaren ja Pikku-Lapin saaren kautta Linnansaareen ja sieltä edelleen Oraviin. Kaiken kaikkiaan luisteltavaa olisi siis 18 kilometrin matka Oraviin ja sama takaisin. Jääreitin varrelta löytyy Kaarnetsaaren nuotiopaikka ja kahvila, Pikku-Lapin saaren nuotiopaikka sekä Linnansaaren Sammakkoniemen nuotiopaikka ja kahvila.

Luistelu auringon paistaessa oli todella mukavaa. Myös useita muita luistelijoita oli liikkeellä, mutta ruuhkaa ei kuitenkaan päässyt syntymään. Jääreitillä pystyy kulkemaan retkiluistelun lisäksi kävellen, potkukelkalla tai pyöräillen. Lisäksi sään salliessa luistelureitin vieressä on hiihtomahdollisuus. Jääreitin kunto kannattaa ennen jäälle menoa tarkistaa Safaritalon henkilökunnalta. Jääreitiltä ei saa missään nimessä poiketa saimaannorpan pesinnän ja oman turvallisuutensa vuoksi. Jääreitin käyttöoikeus sisältyy majoitukseen. Vuokravälineet Järvisydämen Safaritalolta!

Kuru Resortin jooga- ja rentoutumistunnit

Viimeisenä päivänä ennen kotiin lähtöämme Marika suuntasi viereiseen Kuru Resortiin aamujoogaan. Maisemasviitistämme käveli reilut kymmenen minuuttia Kuruun. Ohjaaja Sini piti lempeän tunnin slow flow hathajoogaa. Kurussa on tarjolla aamu- ja iltajoogaa sekä ilmajoogaa. Uutuutena on myös yinjooga-fasciapallokäsittelytunti. Kaikki Kurun joogatunnit ovat suunniteltu siten, että niille voi osallistua ilman aiempaa kokemusta joogasta.

Aamujooga oli lempeä aloitus päivään. Jooga- ja rentoutustunti maksaa 21 euroa henkilöltä. Järvisydämen majoituspaketin aktiviteettiin voi käyttää myös Kurun joogatuntiin.

Lue koko blogiartikkeli kuvineen täältä!